Monday, December 12, 2011

Apa Sebab Umat Islam Mundur?

Salam..Apa khabar semua?Sihat? Bagus2...
Harap kita semua still bersemangat lagi untuk meneruskan liku2 kehidupan yang penuh ranjau ini.
So, hari ini just nak share something dengan korang semua...boleh tak??

Tajuk Entry aku kali ini mungkin agak berat dan sensitif sedikit. Tapi jangan risau..because entry ini bukanlah semata-matanya datang daripada pemikiran aku yang serba daif..
Aku just nak kongsi dengan korang semua tentang apa yang diperkatakan oleh Prof Dr Hamka berkenaan isu ini..

Aku begitu tertarik dengan jawapan yang diberi oleh Hamka ini yang begitu bijak mengupas sesuatu isu. Lebih-lebih lagi isu yang ingin aku share ini..

Mengapa Umat Islam MUNDUR?

So..ini aku just rumuskan je la ye...kalau korang nak tau lebih detail boleh dapatkan buku bertajuk Membahas Kemusykilan Agama yang boleh didapati di MPH, Popular Book Shop etc.

- Patut Miliki -



So, apa kata hamka??

Sebenarnya terlalu rumit untuk kita mengupas secara lebih mendalam faktor2 kemunduran umat Islam masa kini. Terlalu banyak punca yang mengakibatkan masalah ini berlaku. Antaranya, kebanyakan umat Islam kini terlalu hanyut dengan hal duniawi, sentiasa meletakkan kepentingan dunia berbanding dengan kepentingan akhirat (Kadang2 aku pun lebih kurang macam ini gak..Astaghfirullah)..So, banyak lagi faktor yang mungkin boleh kita huraikan..

Banyak buku-buku yang mengupas isu ini contohnya:

Amir Syakib Arsalan dalam "Apa sebab kaum muslimim mindur dan apa sebab umat lain maju"

Mohamed Iqbal dari Pakistan dalam "The Reconsruction of Religous Thought in Islam".

So, apa yang membuat aku tertarik dengan komen daripada Hamka adalah kita hendaklah memberhentikan sebarang diagnose atau kajian tentang kemunduran umat Islam. 

Apa yang paling penting buat kita adalah menganjurkan kepada segenap umat islam kita pada hari ini adalah kita muhasabah dan mengambil pengajaran yang penting dari tamadun2 Islam yang terdahulu iaitu bermula dengan Khalifah Ar-Rasyidin sehinggalah Tamadun Abasiyah dan Tamadun Umayyah..

Janganlah kita berbuat perbandingan dengan zaman dahulu sehinggakan kita merasa bangga tak tentu pasal..Sebaliknya kita berusaha untuk mengembalikan kemajuan yang pernah kita kecapi dahulu.

Aspek keilmuan perlu dibaja dan disirami pada setiap hati umat Islam masa kini..Umat Islam perlu mendalami ilmu-ilmu yang kritikal seperti hal perubatan, kejuruteraan tanpa menolak ilmu yang dituntut iaitu Fardhu Ain. Disinilah cara kita mengalihkan persoalan apa sebab kemunduran umat Islam itu pada persoalan bagaimana usaha kita untuk menjadi umat yang maju.

Disamping itu, berusahalah mendekat hati kita dengan Allah. Latihlah diri kita dengan menanam semangat iman dan taqwa pada Yang Satu. Sesungguhnya hanya pada Dia tempat kita mengadu dan berserah. 

Kita juga jangan terlalu pesimis dengan kemajuan umat Islam pada masa kini. Kita hendaklah melihat pada sudut positif bagaimana Islam semakin berkembang pesat. Contohnya, setelah perang dunia Kedua, banyak negara-negara Islam yang telah mencapai kemerdekaan seperti Malaysia, Indonesia, Pakistan dan sebagainya. Banyak Universiti Islam dibangunkan di serata negara Islam.

So, dengan ini InsyaAllah Islam akan kembali seperti Zaman kegemilangan Rasulullah serta para sahabatnya. Apa yang pasti, umat Islam kini perlu bergading bahu dan mengenepikan ideologi masing-masing dalam memastikan Islam maju dan disegani oleh umat yang lain.

So, aku harap post aku kali ini dapat diterima baik oleh korang semua. Sesungguhnya, entry aku kali ini adalah idea asal Prof Hamka cuma aku ubah suai sikit ayat dia, sebab susunan ayat ini Indonesian Version.

Aku hanya ingin menyampaikan sahaja. Tiada niat untuk tunjuk pandai.k..

Seperti dengan Sabda Rasulullah s.a.w. "Sampaikan kata-kataku walaupun sepotong ayat".

Sekian

Salam


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...