Tuesday, December 6, 2011

Penghayatan Kisah Bahtera Nabi Nuh a.s.

Salam
Apa Khabar semua? Sihat?
So, hari ini aku nak share sikit ilmu yang aku dapat daripada hamba Allah ini..
Hamba Allah ini bagus la siap buat slide show lagi..
Slide dia ini menceritakan hikmah yang berlaku daripada kisah bahtera Nabi Nuh a.s. yang secara tidak langsung
memberi panduan serta pengajaran yang amat berguna kepada kita semua.
Credit dekat hamba Allah ini..

So, ini yang aku Wording balik..huhu

Hampir 11 pelajaran berguna yang dapat kita belajar dan gunakan, serta ia berkait rapat dengan kehidupan seharian kita.

Hanya Gambaran
Pertama, Jangan sesekali ketinggalan kapal.

Kedua, Ingatlah bahawa kita semua berada di dalam bahtera yang sama. So, dekat sini menggambarkan bahawa setiap makhluk yang hidup di muka bumi adalah sama sahaja. Tidak perlu membeza-beza antara satu sama lain..Hanya Iman dan Taqwa yang membezakan kita.

Ketiga, Rancang kehadapan, Semasa Nabi Nuh a.s. membina bahteranya itu, musim hujan masih belum tiba. Ia selari kata pepatah pujangga Melayu "Sediakan payung sebelum hujan". 

Keempat, Kekal sihat. Anda mungkin diminta melakukan sesuatu yang besar semasa usia anda 60 tahun. Segala ciptaan Allah adalah tidak sia-sia, sebagai contoh manusia dicipta hanya untuk terus sujud dan beribadat kepada-Nya. Namun begitu, ibadah itu bukan fokus kepada solat, zikir atau pun sedekah tetapi ia juga merujuk kepada ibadat yang lain seperti berbakti kepada masyarakat, memakmurkan alam dan sebagainya.

Kelima, Ketepikan segala kritikan, Teruskan kerja yang perlu diselesaikan.

Keenam, Tegakkan asas masa depan kamu di dataran yang tinggi. Kalau kita baca balik sejarah pembinaan bahtera Nabi Nuh a.s. Baginda membinanya di kawasan gunung yang tinggi. Nampak tak begitu hebat hikmah yang Allah ingin sampaikan dekat kita semua melalui kisah Nabi Nuh a.s. ini.

Ketujuh, Demi keselamatan semua, bergerak secara berpasang-pasangan. Konsep Jemaah (Kumpulan) amat dituntut dalam Islam.  

"Selingan: Aku teringat formula matematik yang diajukan oleh seorang penceramah ketika aku menghadiri kurus motivasi. Masa tengah bagi ceramah ini, ustaz ini try la nak bagi teka-teki untuk menggelakkan semua orang boring. Then dia tanya 1+1 dapat berapa?So, yang lain kelam kabut la nak jawab, maklumlah semuanya cerdik pandai dalam Matematik..huhu..So, bangunlah mamat ini dengan yakinnya menjawab 2..Tetapi ustaz itu cakap salah..kuang3..apa lagi semua bertambah pelik la..tambah lagi aku dengan muka terkejut beruk..Setelah hampir semua orang memberi jawapan yang salah..Ustaz pun bagitau jawapan dia adalah 27..lagi bertambah pelik la aku..Maklumlah aku masa fikiran tak berapa kritis..huhu..Ustaz pun cakap jawapan itu kita boleh tengok melalui solat..apabila kita solat berjemaah, pahala kita akan berlipat 27 kali ganda.."

Kelapan, Tidak semua kepantasan itu kelebihan. Malah Siput dan Cheetah juga berada dalam bahtera yang sama.

Kesembilan, Jika anda rasa tertekan, lupakan masalah itu seketika.

Kesepuluh, Ingatlah bahawa, bahtera tersebut dibina oleh amatur; Titanic pula dibina oleh para professional.

Kesebelas, Tidak kira betapa kuat ribut yang melanda, apanila anda bersama-sama Allah s.w.t. kebahagian sentiasa menanti anda di hadapan.

Credit to Hamba Allah ini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...